Lämna alltid visitkort till företag

Vet ni vad, visitkort till företag är alltid bra, det där lilla kortet är troligtvis det enda fysiska avtrycket du lämnar efter dig när du varit på besök hos en ny kund eller någon annan du vill knyta kontakt med. Med detta lilla fysiska kort har du chansen att visa vad just du och ditt företag står för, vilka ni är och vad ni kan hjälpa andra med. Det är ett varumärke i litet format. Ni vet vad man säger om inledningen, oavsett om det är en presentation eller ett personligt brev ”det är de första 30 sekunderna som är avgörande” eller de första raderna i en skrift. Lite samma sak är det med visitkort, för att dessa ska ha ett genomslag så bör dom vara väl genomtänkta i layout och struktur. Vilken information ska finnas med och hur vill vi som företag uppfattas?

Då gäller det att veta HUR man gör detta för att uppfattas som både relevant och proffsig men även sticka ut från mängden. Därför finns det företag som specialiserat sig på detta så klart, som både är duktiga på färg och form men även på varumärken.

Visitkort som lämnar avtryck

Tänker du som jag att många kanske inte använder det lilla kortet som man förr alltid bar med sig i plånboken eller den speciella lilla visitkortshållaren som vissa hade. I takt med att postgången minskar, då tänker jag på kuverten framförallt och inte paketen, och miljöaspekten ökar så borde väl också användandet av fysiska kort minska? Allting sker ju digitalt nuförtiden. Den som inte är digital den finns inte, heter det ofta. Fast jag har faktiskt en egen känsla av att de där små korten med avtryck faktiskt känns mer och mer gedigna nu när samhället bara ska ha informationen digitalt.

Tänk när man satt och valde brevpapper för att posta till den där brevkompisen du hade i Tyskland eller England. Du valde papper med omsorg, antingen så att det skulle passa personen du skrev till ELLER så att brevpappret skulle spegla din egen personlighet (därför valde alltid jag papper med hästar på). Lite samma känsla blir det när någon sticker det lilla kortet i handen på dig, du tittar på det, funderar på vad du tycker om det. Är det fint? Har dom valt ett papper som känns exklusivt, enkelt, rent eller bara ”intressant” att hålla i. Sedan stoppar du omsorgsfullt ner det lilla kortet i plånboken eller väskan. Ett litet fysiskt avtryck i en digital värld …